Jól kezdődött a tanév a hetedikesek számára: a HAT-18-01-0086 azonosítószámú „Határtalanul” pályázatnak köszönhetően négynapos tanulmányúton vehettek részt szeptember 17-től 20-ig. Az utazás célja Szlovénia és Horvátország magyarok által lakott részeinek, a magyar és horvát történelem összefonódásának és nagy alakjainak megismerése volt. A látottak-hallottak befogadására előkészítő óra keretében készültünk fel. A külön erre a célra megnyitott füzetekbe nem csak a felkeresett helyeken megtudott érdekességek kerültek be, hanem az utazás során jó válaszokért szerzett pontok is, amiket az utolsó napon ajándékra lehetett beváltani.

Az utazás első napján Szlovénia határmenti  magyar nyelvterületével és a hetési tájegységgel ismerkedtünk. Lendván felkapaszkodtunk a szőlőhegyre, ahol a Szent István kápolnában Hadik Mihály törökverő hadvezér üvegkoporsóját láthattuk. Innen csodálatos kilátás nyílt a környékre: három ország (Ausztria, Magyarország és Szlovénia) határát pásztázhattuk.

Ezután megtekintettük a Bánffy-Eszterházy kastély kiállítását, ahol Zala György alkotásainak miniatűr mását is megtalálhatjuk a hetési tájegységre jellemző viselet és használati tárgyak mellett.

Ezután Lendva belvárosával ismerkedtünk: a Szent Katalin plébániatemplom mellett megnéztük Szent István szobrát, majd a Makovecz Imre által épített kultúrpalotát.

Délután meglátogattuk Bántornya Árpád-kori templomát, amelyben lenyűgöző középkori freskókat láthattunk, majd Közép-Európa legnagyobb orchidea farmjára látogattunk el, ahol a gyönyörű orchideák mellett sok olyan trópusi növényről tudunk meg érdekességeket, melyek termésével hétköznapjainkban is találkozunk, pl.: kávé, banán, bors, vanília.

Este elfoglaltuk szállásunkat Hodoson, a szépen felújított ifjúsági táborban. A finom vacsora után összefoglaltuk az aznapi élményeinket, majd sport és játék következett.

A második napon látogatást tettünk Dobronak Kétnyelvű Általános Iskolájában, ahol a helyi magyarság életébe nyertünk betekintést. Ezután Horvátországban folytattuk utunkat. Csáktornyán megkoszorúztuk Zrínyi Miklós költő és hadvezér emlékművét, majd Varasdon megtekintettük az Erdődyek várkastélyát. A városról érdekes tudni, hogy mintegy 200 évig Horvátország fővárosa volt.

Alagutakban és szédítő mélységek felett haladva estére végre elértük a tengert!

A harmadik nap délelőttjén a Fiuméhez tartozó Tersattoba látogattunk. A Tersattoi Mária búcsújáró templom  a Mária zarándokút része,ahogy a településeinkhez közel fekvő Bodajk is. Felsétáltunk Tersatto várába, amelyet a Frangepánok építettek a 13. században.

Ismerkedtünk Fiume történelmi belvárosával, a korzón található Óratoronnyal, a kikötővel és a magyar időkben épült színházzal. Megkoszorúztuk Baross Gábor egykori közlekedésügyi miniszter emléktábláját.

Opatiaban, az egykori magyar üdülőhelyen a monarchia világa elevenedett meg előttünk. A tengerparti sétányon helyezkednek el a magyar uralkodó osztály hangulatos villái. A gyönyörű, meleg időnek köszönhetően a strand kellemes kikapcsolódást nyújtott számunkra.

Kraljevicában közvetlenül a tenger mellet volt a szállásunk, így a napi élményösszefoglalóra és pontgyűjtésre a tengerparton került sor. Vacsora után esti fürdőzés és rendhagyó irodalom óra volt a program naplementében, később csillagos ég alatt.

A negyedik napon Zágrábba, Horvátország fővárosába vezetett az utunk. A káptalan dombon emelt székesegyházban megnéztük a kincstárat, ahol az alapító Szent László magyar király koronázási palástját őrzik. A hely jó alkalmat nyújtott a négy nap során tanultak felidézésére, összefoglalására, hiszen számos olyan magyar történelmi személyiség nyugszik a székesegyházban, akikről szó volt, pl.: Erdődy Tamás, valamint újratemetésük óta Frangepán Ferenc és Zrínyi Péter is.

Végül átsétáltunk a felsővárosba (Gradac) a Szent Márk térre, ahol a város legrégebbi épen maradt templomát, a Szent Márk templomot láthattuk, rajta Horvátország és Zágráb címerével.

Csütörtök este fáradtan, de csodálatos élményekkel és sok új ismerettel gazdagodva tértünk haza.