Iskolánkban szeptember közepétől október hetedikéig projekt formában dolgoztak a hetedik osztályosok. Ennek a sajátos tanulási egységnek a középpontjában az ökológia, a környezet- és természetvédelem állt. A tananyagnak efféle komplex elsajátítása tanórákon és iskolán kívüli helyszíneken és foglalkozásokon, változatos tevékenységtípusok és sokszínű módszertani eszközök segítségével történt.

oko1 oko2

A délelőtti tanórák tananyagtartalma igazodott a projekt témájához. Földrajz és biológia órákon a környezet és természetvédelem szerteágazó problémáit dolgozták fel a gyermekek páros és csoportos formában. Matematikából és fizikából előzetes gyűjtőmunkát végeztek saját háztartásukban, majd az energia felhasználással kapcsolatos számolásokat, grafikonokat és összehasonlításokat készítették el.

Informatikaórán prezentációt szerkesztettek, rajzon a természet védelemével kapcsolatos plakátokat alkottak, technikán pedig madáretetőket barkácsoltak.

Rendhagyóak voltak az osztályfőnöki órák, melyre minden esetben egy-egy külső vendég érkezett. Medveczky Judit védőnő, szűkebb környezetünk védelmével a testi higiénével kapcsolatos információkat osztotta meg  gyermekekkel. A megyei Rendőr Főkapitányság munkatársai az állatvédelem büntetőjogi vonatkozásaira hívták fel a figyelmet, Varga Eszter édesanyja pedig testünk védelmét, a baleset megelőzési lehetőségeket, a sérülések kezelését mutatta be.

Igazán izgalmasak voltak a tanórán és iskolán kívüli tevékenységek is. Horváth Mirjam szülei és kutyakiképző ismerősei szemléletes példát mutattak október negyedikén, az Állatok Világnapján arra, hogy a kutya rendkívül hasznos állat és ezért nagyon fontos a védelme, a helyes tartása. Bemutatták, hogyan tanítják keresni egy adott tárgyat, utasításoknak megfelelően viselkedni és hogy a bűnözőket milyen módszerekkel képes leszerelni, elfogni.

A projekt csúcspontja volt az az egész napos kirándulás, melyre a hetedikes diákok és a Zöldsárkány Csoport tagjai utaztak. A kirándulás célja volt a természet szépségeinek megismerése, hogy ezáltal kialakuljon a gyermekekben annak védelmére való igény. A természetjáráson a Balaton-felvidék természeti szépségeit csodálták meg: tihanyi Barátlakások és Levendulaház Oktatóközpont, Tapolcai-medence, Malomtó, Hegyestű, Szent György-hegy (bazaltorgonák), Balatonederics, Afrika Múzeum. A kirándulást Benis István tanár úr szervezte és támogatta képviselői tiszteletdíjából.

A természetjárás tapasztalatairól infokommunikációs eszközzel, ún. szavazócsomag használatával adtak számot a projektben résztvevők. A tanulók átlagos teljesítménye 80 %-os volt.

A projekt ideje alatt rendszeresen tevékenykedett az „ökológiai őrjárat”, melynek eredményeként a tantermekben csökkent az elhagyott hulladék mennyisége.

Zárásaként egy kiállítást szerveztünk, ahol a három hét alatt elkészült termékeket tettük ki szemléletes módon: plakátok, madáretetők, grafikonok. A negyedik osztályosok is készítettek egy kiskönyvet, melyben az állatvédelemre hívják fel a figyelmet. A kiállításon ez is megtekinthető.

A projekt megvalósításában közreműködő pedagógusok: Benis István, Beke Ildikó, Benisné Manner Melinda, Székely Márton, Mór Mária, Szroghné Patvaros Zsuzsanna.

Köszönjük Horváth Mirjam és Varga Eszter szüleinek, valamint külsős segítőinknek a közreműködést.

A teljes beszámoló megtekinthető itt.

A projektről további képek találhatók itt.